استعلام:
در راستای بازبینی فرایند ارائه خدمات به کارکنان بانک، این بانک در نظر دارد هنگام انعقاد قراردادهای تسهیلاتی با کارکنان، به جای امضای فیزیکی از امضای اتوماسیونی/دیجیتال آنان ذیل قراردادهای مذکور استفاده کند؛ آیا این امضا در مراجع قضایی یا ادارات اجرای ثبت قابل پذیرش است؟ این موضوع به ویژه در زمان عدم پرداخت اقساط تسهیلات و یا قطع رابطه استخدامی کارکنان با بانک واجد اهمیت بسیار است.
پاسخ:
با عنایت به ماده 31 الحاقی به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب 1390 با اصلاحات و الحاقات بعدی (موضوع ماده 2 قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب 1400) و تکلیف بانک ها و موسسات اعتباری به ایجاد سامانه الکترونیکی قراردادهای اعطای تسهیلات و تست الکترونیکی این قراردادها و قراردادهای وابسته؛ از جمله ضمانت، ارزیابی وقایع و…و به طور کلی هر گونه توافق مرتبط با تسهیلات و همچنین با توجه به دستورالعمل نحوه ثبت الکترونیکی قراردادهای تسهیلات بانکی مصوب 1401/6/19 شورای پول و اعتبار که در اجرای ماده صدرالذکر به تصویب رسیده است و با لحاظ ضمانت اجرای مذکور در ماده 8 این دستورالعمل بابت تخطی از مفاد این دستورالعمل، انعقاد قرارداد اعطای تسهیلات به نحو الکترونیکی و اخذ امضای دیجیتال تسهیلات گیرندگان و ضامنین با رعایت مقررات یاد شده و همچنین الزامات قانون تجارت الکترونیکی مصوب 1382 تکلیف قانونی و واجد اعتبار است؛ هر چند آن گونه که در فرض سوال آمده است، تسهیلات گیرنده از کارکنان بانک و یا موسسه مالی و اعتباری باشد و از امضای اتوماسیونی/دیجیتال وی، ذیل قرارداد الکترونیکی اعطای تسهیلات استفاده شده باشد.