شرایط سلب حضانت فرزند از پدر چگونه است؟

شرایط سلب حضانت فرزند از پدر

حضانت فرزند یکی از موارد اختلاف زوجین هنگام طلاق است. با توجه به اینکه حضانت فرزند بعد از 7 سالگی به عهده پدر است، مادر یا اقوام درجه یک می‌توانند با ارائه شواهد به دادگاه ثابت کنند پدر صلاحیت حضانت فرزند را ندارد و این حق را از او بگیرند. در این می‌خواهیم درباره شرایط سلب حضانت فرزند از پدر صحبت کنیم.

حضانت به چه معناست؟

حضانت از کلمه حضن عربی گرفته شده است و معنای آن پرورش دادن کودک است. در قانون مدنی حضانت به معنای سرپرستی و نگهداری از کودک است و با قیومیت تفاوت دارد. زیرا در قیومیت مسئولیت امور مالی کودک به عهده قیم است، در حالی ‌که در حضانت فقط مسئولیت نگهداری و تربیت در نظر گرفته می‌شود.

چند نوع حضانت وجود دارد؟

پیش از آنکه بدانیم شرایط سلب حضانت فرزند از پدر چیست بهتر است با انواع حضانت که شامل موارد زیر است، آشنا شویم.

·        حضانت موقت

وقتی برای دریافت حضانت کودک اختلافاتی وجود داشته باشد، حضانت به صورت موقتی تعیین می‌شود و قانونگذار برای مدت زمان مشخصی با دستور موقت حضانت را به یکی از زوجین یا اقوام درجه یک می‌سپارد.  

·        حضانت دائم

 نوع دیگر حضانت مربوط به وقتی است که دادگاه به صورت دائمی با توافق زوجین مسئولیت حضانت کودک را به یکی از والدین یا اقوام درجه‌ یک می‌سپارد. البته باید بدانید در شرایط خاصی حضانت دائم هم امکان سلب دارد.

انواع حضانت
  • شرایط سلب حضانت فرزند از پدر

    با اینکه قانونگذار عقیده دارد حضانت کودک تا 7 سالگی با مادر است و بعد از آن پدر باید حضانت را بر عهده بگیرد، اما در شرایطی که مصلحت طفل ایجاب کند، شرایط حضانت تغییر می‌کند.

  • شرایط سلب حضانت فرزند از پدر شامل موارد زیر است:

    • #یکی از شرایط سلب حضانت فرزند از پدر ناتوانی مالی و عدم تامین نیازهای اولیه کودک است.

    • #در صورتی که مدارک و دلایل مستدل به دادگاه ارائه شود که ثابت کند پدر درگیر فساد اخلاقی و فحشا است، امکان سلب حضانت وجود دارد.

  • #وقتی پدر به الکل، قمار یا مواد مخدر اعتیاد داشته باشد.
  • #در صورتی‌ که پدر اختلالات روانی داشته باشد و پزشکی قانونی این مورد را تایید کند، امکان سلب حضانت وجود دارد.

  • #در صورتی‌که پدر از کودک سوءاستفاده جنسی کند یا او را مجبور به انجام کارها و مشاغل ضد اخلاقی نماید.

  • #یکی دیگر از شرایط سلب حضانت فرزند از پدر، ضرب و جرح بیش از اندازه کودک توسط پدر است.

  • #وقتی پدر به مجازات حبس محکوم شود، طوری ‌که دیگر توانایی نگهداری از کودک را نداشته باشد، حضانت سلب می‌شود.

  • #علاوه بر مواردی که بیان کردیم، هر گونه رفتاری که باعث انحطاط اخلاقی یا عدم تربیت صحیح طفل شود هم جزو شرایط سلب حضانت فرزند از پدر است.

نحوه لغو سلب حضانت از پدر چگونه است؟

وقتی زوجین قصد جدایی دارند نگران شرایط سلب حضانت فرزند از پدر و نحوه لغو آن هستند. همانطور که پیش از این گفتیم پیش از 7 سالگی حضانت فرزند با مادر است و جای هیچگونه نگرانی برای گرفتن حضانت وجود ندارد. اما بعد از 7 سالگی مادر می‌تواند یکی از مواردی که سبب سلب حضانت می‌شود را به دادگاه اثبات کند و حضانت را از پدر بگیرد.

نحوه لغو سلب حضانت از پدر

نحوه لغو سلب حضانت به این صورت است که مادر یا اقوام درجه ‌یک دادخواست سلب حضانت پدر از کودک را تکمیل و به ضمیمه مدارک و شواهد به دادگاه ارائه می‌کنند. دادگاه نیز با توجه به شرایط موجود و در نظر داشتن مصلحت کودک، برای سلب حضانت از پدر تصمیم‌گیری می‌کند.

آیا پدر می‌تواند پس از سلب حضانت، حضانت را پس بگیرد؟

یکی از مواردی که درباره شرایط سلب حضانت فرزند از پدر باید بدانیم مربوط به پس گرفتن حضانت است. در صورتی که بعد از مدتی پدر بتواند اثبات کند که شرایطش تغییر کرده است، می‌تواند درخواست خود را مبنی بر پس گرفتن حضانت به دادگاه ارائه کند. فقط باید مدارک و شواهدی که نشان می‌دهد در حال حاضر توانایی حضانت فرزند را دارد به دادگاه ارائه نماید.

آیا پدر پس از سلب حضانت، حق ملاقات دارد؟

یکی از نگرانی‌های پدران بعد از سلب حضانت این است که حق ملاقات فرزند خود را دارند یا خیر. بهتر است بدانید از دست دادن حضانت پدر به معنای از دست دادن حق ملاقات نیست. یعنی پدر می‌تواند حق ملاقات را حفظ کند. مگر اینکه دادگاه با توجه به شرایط خاص پدر حق ملاقات را هم از او بگیرد.  

دادخواست سلب حضانت فرزند از پدر 

در صورتی‌ که مادر یا یکی از اقوام درجه یک کودک قصد داشته باشند حضانت کودک را از پدر سلب کنند، می‌توانند با ارائه شواهد و مدارک محکمه پسند دادخواست زیر را به دادگاه ارائه کنند.

ریاست محترم دادگاه خانواده….

با سلام، احترما به استحضار می‌رسانم که اینجانب….. فرزند…. به شماره شناسنامه…. در تاریخ….. در دفتر رسمی ازدواج و طلاق به شماره ثبت….. با آقای….. فرزند….عقد نکاح دایم نموده‌ام که ثمره عقد نکاح دایم و زندگی مشترک با مشارالیه، فرزند دختر/پسر به نام…. بود. با توجه به اینکه بعد از صدور حکم طلاق/ یا تعیین مسکن جداگانه به حکم دادگاه، حضانت فرزند مشترک ما با آقای….. تعیین گردیده است، ایشان با اعتیاد/کتک زدن خارج از حد متعارف/فساد اخلاقی/بیماری روانی/سوءاستفاده از طفل صلاحیت لازم برای نگهداری فرزند را ندارد.

حضانت پدر

لذا از دادگاه محترم تقاضا دارم با توجه به موارد مصرح که دلایل اثبات آن پیوست دادخواست گردیده است، پس از احراز موارد مزبور، مراتب قانونی را به جهت صدور حکم مبنی بر سلب حضانت فرزند از آقای…. و صدور حکم حضانت به نام اینجانب نسبت به فرزند/ فرزندان به نام…. را لحاظ بفرمایید.

جمع بندی

حضانت به معنای مسئولیت مراقبت جسمی و روحی از کودک و تامین نیازهای مادی وی است. این مسئولیت به عهده پدر و مادر یا سرپرستان قانونی کودک است. در این مطلب سعی کردیم راهنمای کاملی درباره شرایط سلب حضانت کودک از پدر در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات راهنمای مناسبی برای شما باشد.

دکتر فیض آبادی وکیل موسسه حقوقی دادگستر میرداماد

اشتراک گذاری

اگر این مطلب برای شما مفید بود، آن را به اشتراگ بگذارید

مطالب مرتبط

حقوق را بشناسید، از آسیب‌ها جلوگیری کنید

در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، برای طلاق از جهات مختلف، انواع گوناگون با شرایط خاص در نظر گرفته شده است. یکی از انواع طلاق‌ها، طلاق

طلاق یکی از غم ‌بارترین اتفاقات در زندگی مشترک زوجین است که می‌تواند تبعات مالی، عاطفی و اجتماعی متعددی به‌ همراه داشته باشد. با

هر زوج وظایف خاصی پس از ازدواج دارند. یقیناً اگر زن یا مرد در انجام این وظیفه کوتاهی کنند، باید در این زمینه جوابگو

مهریه بعد از فوت شوهر نیز باید به زن پرداخت شود. در این‌ رابطه قوانین و تبصره‌های مختلفی وجود دارد که تعیین می‌کنند چگونه

جستجو کنید

تماس با ما

مشاوره
سوال و پاسخ
مسیریابی دفتر

۰۲۱۲۲۲۲۷۲۱۲

۰۲۱۲۲۲۲۷۱۱۲

۰۹۱۲۱۹۹۱۲۶۶

۰۹۱۲۴۰۲۹۲۵۵