چطور می توان از سازمان ها و ادارات شکایت کرد؟

شکایت از سازمان ها و ادارات

مرجع رسیدگی به اعتراض به خدمات عمومی در ایران، بسته به نوع خدمتی که از آن ناراضی هستید و نوع اعتراض شما، متفاوت خواهد بود. در ادامه مطلب، انواع آن ها را برای شما معرفی خواهیم کرد.

مهمترین مراجع برای شکایت از ادارات و سازمان ها

در اینجا چند مورد از مهمترین مراجع برای شکایت از ادارات و سازمان ها را به شما معرفی میکنیم.

دیوان عدالت اداری:

صلاحیت: رسیدگی به اعتراض از تصمیمات و اقدامات مراجع اداری و دولتی به جز مواردی که به موجب قانون در صلاحیت مراجع دیگر است.

نحوه طرح شکایت: مراجعه به تارنمای دیوان عدالت اداری https://divanedalat.eadl.ir/  و ثبت شکواییه الکترونیکی

مدارک لازم: مدارک و مستندات مربوط به موضوع شکایت

سازمان بازرسی کل کشور:

صلاحیت: نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات در دستگاه‌های اجرایی و پیگیری گزارش‌ها و شکایات مردمی.

نحوه طرح شکایت: مراجعه به تارنمای سازمان بازرسی کل کشور به نشانی https://www.bazresi.ir/ و ثبت شکایات الکترونیکی

مدارک لازم: مدارک و مستندات مربوط به موضوع شکایت

سازمان بازرسی کل کشور:

سامانه رسیدگی به شکایات و اعلامات سازمان بازرسی کل کشور:

صلاحیت: دریافت و ثبت شکایات و اعلامات مردمی در خصوص سوء جریانات اداری و فساد در دستگاه‌های اجرایی.

نحوه طرح شکایت: مراجعه به تارنمای رسیدگی به شکایات و اعلامات سازمان بازرسی کل کشور به نشانی https://www.bazresi.ir/ و ثبت شکایات الکترونیکی

مدارک لازم: مدارک و مستندات مربوط به موضوع شکایت

چه مراجع دیگری برای شکایت از ادارات و سازمان ها وجود دارد؟

شورای حل اختلاف: رسیدگی به دعاوی و اختلافات بین کارگر و کارفرما. کمیسیون‌های تخصصی: مانند کمیسیون ماده 100 شهرداری، کمیسیون‌های امور مالیاتی و غیره.

 دادگاه‌های عمومی و انقلاب: در مواردی که موضوع شکایت جنبه حقوقی داشته باشد.

ایجاد تشکیلاتی که ناظر بر فعالیت های ادارات ارائه دهنده خدمات عمومی در سطح کشور باشد، امری مسبوق به سابقه است. لکن در نظام حقوقی ایران، به موجب اصل 174 قانون اساسی، سازمانی تحت عنوان سازمان بازرسی کل کشور مورد پیش بینی قرار گرفته است که به نظارت بر حسن اجرای قوانین در دستگاه های اداری می پردازد.

این سازمان، علاوه بر اینکه به طور مستمر اقدام به نظارت بر مراجع ذی ربط می نماید و نیز به دنبال دستور مقاماتی همچون رهبری، رئیس قوه قضاییه و یا رئیس جمهور اقدامات نظارتی را انجام می دهد. شهروندان نیز این حق را نیز دارند تا از مراجع مربوطه در سازمان بازرسی کل کشور، طرح شکایت نمایند و سازمان بازرسی کل کشور نیز رسیدگی های لازم را انجام خواهد داد.

سازمان بازرسی

نحوه شکایت و رسیدگی در سازمان بازرسی کل کشور چگونه است؟

برای پرداختن به این سوال، در ادامه این مقاله به بررسی این موضوعات خواهیم پرداخت که شکایت و رسیدگی چه مواردی در صلاحیت سازمان بازرسی کل کشور است، نحوه شکایت و رسیدگی از طریق سایت سازمان بازرسی کل کشور چگونه است و اینکه نحوه شکایات و رسیدگی در سازمان بازرسی کل کشور از طریق تلفن 136 به چه صورت است.

شکایت و رسیدگی چه مواردی در صلاحیت سازمان بازرسی کل کشور است؟

سازمان بازرسی کل کشور مانند دیوان محاسبات کشور در قانون اساسی مورد پیش بینی قرار گرفته است. سازمان بازرسی کل کشور، یکی از سازمان‌های زیر مجموعه قوه قضاییه می‌باشد که بر اساس اصل 174 قانون اساسی، براساس حق نظارت قوه قضاییه نسبت به حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های اداری سازمانی به نام به نام سازمان بازرسی کل کشور زیر نظر رئیس قوه قضاییه تشکیل می گردد. حدود اختیارات و وظایف این سازمان را قانون تعیین می کند.

 حدود اختیارات و وظایف سازمان بازرسی کل کشور نیز در قانون عادی با عنوان قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و آیین نامه اجرایی آن به تفصیل مورد اشاره قرار گرفته است که بر اساس ماده  این 2 قانون، موارد زیر در صلاحیت سازمان بازرسی کل کشور است:

بازرسی و نظارت مستمر کلیه وزارتخانه‌ها

بازرسی و نظارت مستمر کلیه وزارتخانه‌ها و ادارات و امور اداری و مالی دادگستری، سازمان ها و دستگاه های تابعه قوه قضاییه و نیروهای نظامی و انتظامی و موسسات و شرکت های دولتی و شهرداری ها و موسسات وابسته به آنها و دفاتر اسناد رسمی و موسسات عام المنفعه و نهادهای انقلابی و سازمان‌هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه یا سهام آنان متعلق به دولت است یا دولت به نحوی از انحا بر آنها نظارت یا کمک می نماید و کلیه سازمان هایی که شمول این قانون نسبت به آنها مستلزم ذکر نام آنها است.

لذا در پاسخ به این سوال که شکایات و رسیدگی چه مواردی در صلاحیت سازمان بازرسی کل کشور است باید گفت که اصولا شکایت از فساد و سوء جریانات اداری و مالی در هر یک از سازمان هایی که به نحوی زیر مجموعه دولت محسوب می شوند، در صلاحیت سازمان بازرسی کل کشور است و سازمان بازرسی کل کشور، نظارت بر حسن اجرای قوانین در دستگاه های دولتی را به عهده دارد.

از جمله شکایاتی که در سازمان بازرسی کل کشور قابل طرح می‌باشد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– شکایات مربوط به جذب، استخدام و گزینش در دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها.

– شکایات و اعتراضات نسبت به انجام مزایده‌ها و مناقصه‌ها.

– شکایات علیه کارمندان دستگاه‌های اجرایی در زمینه تصرف غیرقانونی و تضییع اموال دولتی و اختلاس یا سایر جرایمی که مرتبط با وظایف و تکالیف سازمانی کارمندان است.

– رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی حقوق خصوصی در زمینه مربوط به تصرف و تملک غیرقانونی اراضی و اموال و املاک شهروندان.

– شکایات علیه دستگاه‌های دولتی و مؤسسات وابسته در صورت عدم پرداخت حقوق بیمه کارکنان و کارگران.

– شکایات از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی و مدارس غیر انتفاعی.

– شکایات از کلانتری‌ها و واحدهای نیروی انتظامی و ضابطین دادگستری.

شکایات از کلانتری‌ها و واحدهای نیروی انتظامی و ضابطین دادگستری.

در صورتی که گزارش بازرسی صادره توسط بازرسان سازمان، ناظر بر وقوع جرمی باشد، اگر جرم جنبه عمومی داشته باشد، رئیس سازمان بازرسی کل کشور یا مقامات مأذون از طرف وی، یک نسخه از گزارش را با دلایل و مدارک مربوط برای تعقیب و مجازات مرتکب به مرجع صالح قضایی ارسال و موضوع را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری می‌کنند. در مورد تخلفات اداری، انضباطی و انتظامی نیز، مستقیما مراتب را به مراجع ذی ربط منعکس نموده و پیگیری لازم را به عمل می آورند.

با این حال، در خصوص اینکه رسیدگی به چه شکایاتی در صلاحیت سازمان بازرسی کل کشور است باید گفت، سازمان بازرسی کل کشور صلاحیت عام جهت رسیدگی به هر موضوعی را ندارد، به همین دلیل به استناد سایت سازمان بازرسی کل کشور، رسیدگی به شکایات وارده از سازمان ها و نهادهای زیر در صلاحیت سازمان بازرسی کل کشور نبوده و این سازمان امکان رسیدگی به آن را ندارد.

فلذا شاکی می بایست جهت طرح شکایت از آنها به مراجع حقوقی و قضایی ذی صلاح مراجعه نماید.

در موارد زیر سازمان بازرسی کل کشور صلاحیت رسیدگی ندارد:

– رسیدگی به شکایت از اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی.

– شکایت از مراجع قضایی.

– شکایت از دیوان عدالت اداری.

– شکایات مربوط به گران‌فروشی.

– رسیدگی به شکایات از روند انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا.

– اعتراض به تصمیمات و آراء مراجع غیر قضایی نظیر کمیسیون‌های مالیاتی، ماده 100قانون شهرداری ها، هیات های حل اختلاف کارگری.

– رسیدگی به تخلفات مطبوعاتی.

– رسیدگی به تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی.

– رسیدگی به تصمیمات شورای نگهبان در زمینه تأیید یا رد صلاحیت کاندیداها.

– رسیدگی به تصمیمات دیوان محاسبات کشور.

– مطالبه وام، مساعدت، کمک‌های مالی و درخواست کار و نظایر آن.

دکتر فیض آبادی وکیل موسسه حقوقی دادگستر میرداماد

اشتراک گذاری

اگر این مطلب برای شما مفید بود، آن را به اشتراگ بگذارید

مطالب مرتبط

حقوق را بشناسید، از آسیب‌ها جلوگیری کنید

احتمالاً مجازات شش ماه حبس تعزیری به گوشتان خورده است ولی اطلاعات کاملی از این نوع مجازات ندارید. مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران

در سال ۱۴۰۳، قوه قضائیه با اعلام رشد ۳۳ درصدی، نرخ دیه را به شکل قابل توجهی تغییر داد. این تغییرات، علاوه بر تأثیری

دادخواست تامین دلیل از مدارک ضروری برای طرح دعوا یا دفاع است که امکان تامین دلیل برای خسارت را فراهم می‌کند. در این مطلب

در دنیای پیچیده امروز، وقوع جرم و جنایت محدود به مرزهای جغرافیایی نیست. گاه ممکن است ابعاد یک پرونده قضایی فراتر از حوزه قضایی

جستجو کنید

تماس با ما

مشاوره
سوال و پاسخ
مسیریابی دفتر

۰۲۱۲۲۲۲۷۲۱۲

۰۲۱۲۲۲۲۷۱۱۲

۰۹۱۲۱۹۹۱۲۶۶

۰۹۱۲۴۰۲۹۲۵۵