دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس

دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس

دادخواست تامین دلیل از مدارک ضروری برای طرح دعوا یا دفاع است که امکان تامین دلیل برای خسارت را فراهم می‌کند. در این مطلب قصد داریم اطلاعات دقیقی درباره دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس در اختیار شما قرار دهیم. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

دادخواست تامین دلیل چیست؟

وقتی فردی بخواهد در دادگاه حقوقی یا کیفری دعوایی طرح نماید، باید دلایل قابل قبولی به دادگاه ارائه کند تا با آن دلایل بتواند ادعای خود را ثابت کند. مطابق قاعده فقهی البینه المدعی کسی که ادعایی دارد و باید دلایل کافی برای اثبات ادعا مطرح کند.

البته برخی از مواقع مدعی به دلیل اینکه ادعا یا دلایل در معرض از بین رفتن هستند و ممکن است تا روز دادگاه اثری از دلایل باقی نماند، سعی می‌کند دلایل را حفظ کند. در این شرایط لازم است از طریق نهادهای حقوقی تامین دلیل، دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس را ثبت کند.

در واقع منظور از تامین دلیل، این است که کارشناس در فرایند مطالبه خسارت نظر دهد و در موارد ضرورت درخواست را به شورای حل اختلاف ارائه نماید.

دادخواست تامین دلیل

مرجع صالح دادخواست تامین دلیل

مطابق ماده 149 قانون آئین دادرسی، مرجع قضایی صالحی که امکان رسیدگی به دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس را دارد، دادگاه حقوقی و شورای حل اختلاف است.

مطابق قوانین، ارائه دلیل باید در شورای حل اختلاف منطقه‌ای که دلایل و مدارک در آن منطقه قرار دارد، درخواست شود. همچنین درخواست تامین دلیل اموال غیر منقول هم در شورای حل اختلاف محل واقع شدن ملک باید ارائه شود. اما در مواردی غیر از این محل اقامت خوانده به عنوان مرجع صالح صدور تامین دلیل شناخته می‌شود و مدیر دفتر دادگاه مسئولیت تامین دلایل را به عهده دارد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که دادرس دادگاه می‌تواند قرار تامین دلیل را صادر نماید. دادرس دادگاه موظف است، موضوع تامین دلیل را به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع دهد تا نظر کارشناس را به دادگاه ارائه نماید و کارشناس دادگستری از درخواست موردنظر صورت‌برداری نماید.

اعتبار تامین دلیل

اعتبار تامین دلیل

یکی از سوالات متداول درباره دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس حفظ و نگهداری مدارک، شواهد و دلایل پیش از طرح دعوا یا در مراحل رسیدگی به دعوا از طرف شخص ذینفع در شورای حل اختلاف است.

با این حساب خواهان بعد از تامین دلیل می‌تواند زمان طرح دعوا، از قرار تامین استفاده کند و برای اعتبار تامین دلیل محدودیت زمانی خاصی ندارد. به عبارت دیگر فرد این امکان را دارد تا برای طرح دعوا در آینده درخواست کند و محدودیتی از لحاظ قانونی برای صدور بلافاصله تامین دلیل وجود ندارد.

چگونگی نگارش متن دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس

مطابق قوانین، نگارش دادخواست قواعد خاصی دارد که دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس هم از شامل این قاعده می‌شود. بر اساس ماده 151 قانون آئین دادرسی مدنی، برای نوشتن متن دادخواست با جلب نظر کارشناس لازم است مشخصات خواهان و دلیل دعوایی که برای اثبات آن به دلیل نیاز داریم را ثبت کنیم.

به این ترتیب می‌توانیم بگوییم نحوه نگارش متن تامین دلیل به این شکل است که خواهان در ستون خواهان و خوانده باید مشخصات هویتی خود و خوانده را ثبت کند و با دلایل واضح توضیح دهد که به چه دلیلی می‌خواهد قرار تامین دلیل و شرایط نگرانی از بین رفتن دلیل را توضیح دهد.

چگونگی نگارش متن دادخواست

نمونه دادخواست تامین دلیل فوری

وقتی از دادخواست تامین دلیل فوری صحبت می‌کنیم یعنی خواهان باید به دلیل فوری بودن امر و اینکه هر لحظه امکان از بین رفتن دلایل یا تحریف آن‌ها وجود دارد، درخواست تامین دلیل را به مرجع صالح ارائه نماید. بنابراین شورای حل اختلاف ابتدا شرایط صدور قرار تامین را بررسی می‌کند، سپس دلایل را جمع‌آوری و به خوانده ابلاغ می‌کند. نمونه دادخواست تامین دلیل فوری به صورت زیر است:

مشخصات خواهان: نام، نام خانوادگی، آدرس و شغل

مشخصات خوانده: نام، نام خانوادگی، آدرس و شغل

موضوع خواسته: تامین دلیل مطالبه خسارت ناشی از ترکیدگی لوله ابلاغ قبل از اجرا

دلایل و منضمات: استشهادیه، عکس و سایر مستندات

با سلام و احترام

ریاست محترم شورای حل اختلاف، احتراما، به استحضار می رساند، اینجانب…….. فرزند……. به کد ملی ……. مالک ملک مسکونی به آدرس ….. ….. با پلاک اصلی …….. و فرعی……….و خواهان هستم. خوانده همسایه طبقه پایین است که به دلیل ترکیدگی لوله در منزل ایشان، سقف منزل اینجانب آسیب دیده اما خوانده توجهی به خسارت وارد شده ندارد و جبران خسارت را قبول نمی‌کند.

نظر به اینکه ترکیدگی لوله ممکن است آسیبی در حد ریزش سقف به منزل بنده بزند، درخواست می‌کنم مرجع محترم در راستای حفظ شواهد قرار تامین دلیل فوری را را صادر کنند تا بنده بتوانم سقف را تعمیر نمایم و از خواند خسارت طلب کنم.

نمونه دادخواست تامین دلیل مطالبه خسارت خودرو

مشخصات خواهان: راننده خسارت دیده

مشخصات خوانده: راننده مقصر

تعیین خواسته: تامین دلیل با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری برای ارزیابی خسارت ناشی از تصادف

دلایل:

کپی اسناد مالکیت خودرو، ارجاع به کارشناس و کروکی افسر کاردان فنی

احتراما به استحضار می‌رسانم با توجه به مستندات مذکور، نظر افسر کاردان فنی اقدامات خوانده با خودرو به مشخصات در پی سهل‌انگاری راننده در مسیر…….. به شماره انتظامی …… به خودرو بنده خسارت وارد شده است. بنده در حال جمع‌آوری اسناد و مدارک در خصوص به‌حق بودن ادعای خویش هستم و با استناد به ماده 149 قانون آئین دادرسی مدنی، قرار تامین دلیل با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری را درخواست می‌کنم.

دادخواست تامین دلیل چگونه ارسال می شود؟

ثبت دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس در دفتر خدمات الکترونیک قضایی کار خواهان به پایان می‌رسد. البته لازم است بدانید با توجه به اینکه موضوع دادخواست غیر مالی است، وظیفه محاسبه هزینه تمبر به عهده دفتر خدمات قضایی است.

در مواردی هم که تامین دلیل باید فورا انجام شود یا تعیین نام و نشانی طرف مقابل غیر ممکن باشد، شورای حل اختلاف بدون احضار طرف مقابل، دلایل را تامین می‌کند. در شرایطی هم که تقاضای تامین دلیل شفاهی است و دعوا در جریان است، لازم است خواهان ضمن دادرسی از شورا تقاضا نماید، برای مسئله مورد نظر تامین دلیل کند و نیازی به تنظیم دادخواست دیگر وجود ندارد.

جمع بندی

وقتی در دعوایی دلایل و مدارک در حال از بین رفتن است، می‌توان دادخواست تامین دلیل را مطرح کرد. این مطلب درباره نحوه نگارش طرح دعوی برای دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس است.

دکتر فیض آبادی وکیل موسسه حقوقی دادگستر میرداماد

اشتراک گذاری

اگر این مطلب برای شما مفید بود، آن را به اشتراگ بگذارید

مطالب مرتبط

حقوق را بشناسید، از آسیب‌ها جلوگیری کنید

مرجع رسیدگی به اعتراض به خدمات عمومی در ایران، بسته به نوع خدمتی که از آن ناراضی هستید و نوع اعتراض شما، متفاوت خواهد

در سال ۱۴۰۳، قوه قضائیه با اعلام رشد ۳۳ درصدی، نرخ دیه را به شکل قابل توجهی تغییر داد. این تغییرات، علاوه بر تأثیری

در دنیای پیچیده امروز، وقوع جرم و جنایت محدود به مرزهای جغرافیایی نیست. گاه ممکن است ابعاد یک پرونده قضایی فراتر از حوزه قضایی

با وجود تلفن همراه، مزاحمت تلفنی و پیامکی برای بسیاری از مردم به یک مسئله پیچیده تبدیل شده است. هر نوع مزاحمتی که از

جستجو کنید

تماس با ما

مشاوره
سوال و پاسخ
مسیریابی دفتر

02122227212

02122227112

09121991266