نگهداری شوکر و اسپری فلفل

این روزها برخی از افراد برای بالا بردن امنیت جانی و مالی اسپری و شوکر حمل می‌کنند تا در مواقع نیاز بتوانند از آن استفاده کنند. اما لازم است پیش از خرید و حمل شوکر و اسپری فلفل با محدودیت‌های قانونی و مصادیق جرم آشنا شوید. در این مطلب قصد داریم اطلاعات دقیقی درباره جرم حمل شوکر و اسپری فلفل در اختیار شما قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

شوکر چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

شوکر یک سلاح غیر کشنده است که در دعوا یا زمان تهدید خطر برای دفاع شخصی مورد استفاه قرار می‌گیرد. ماموران نیروی انتظامی هم در درگیری‌ها از شوکر استفاده می‌کنند. شوکر در تماس مستقیم با ایجاد شوک الکتریکی در ماهیچه‌ها، فعالیت فرد را مختل می‌کند. با ایجاد این شرایط امکان دستگیری مهاجمان یا دفاع شخصی فراهم می‌شود.

بسیاری از افراد از جرم حمل شوکر و اسپری فلفل خبر ندارند و گمان می‌کنند برای دفاع شخصی قادر به استفاده از این ابزارها هستند، در حالی‌که حمل شوکر بدون مجوز جرم است و کسی که اقدام به انجام این امر نماید، مورد پیگیری قانون قرار می‌گیرد.  

شوکر چیست

اسپری فلفل چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است ؟

پیش از آنکه بدانیم جرم حمل شوکر و اسپری فلفل چیست، لازم است با عملکرد اسپری فلفل هم آشنا شوید. اسپری فلفل یا اسپری اشک‌آور ابزاری است که حاوی ترکیبی التهابی به نام کپسایسین است و برای مقابله با افراد مهاجم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وقتی مواد اسپری در هوا پخش می‌شود و با چشم در تماس قرار می‌گیرد سبب ایجاد درد، سوزش و ریزش اشک می‌شود. حتی ممکن است فرد بینایی خود را از دست بدهد و دچار کوری موقت شود و دیگر توان جدال و دعوا نداشته باشد. در واقع ترکیباتی که داخل اسپری است چشم را تحریک می‌کند و بینایی را با اختلال مواجه می‌کند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که غلظت ترکیباتی که در اسپری فلفل مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکسان نیست و با هم تفاوت دارند.

مجازات استفاده از اسپری فلفل یا شوکر در قانون چیست؟

طبق قانون اگر فردی به صورت غیر قانونی اسپری فلفل یا شوکر نگهداری کند باید به حبس برود و مجازات قانونی آن را طی کند . اگر فردی اسپری فلفل را به طور غیر مجاز نگهداری کند، به 6 ماه تا 2 سال حبس محکوم می شود. 

مجازات استفاده از اسپری فلفل

نگهداری و حمل غیر قانونی شوکر نیز از 91 روز تا 6 ماه حبس دارد و در صورت محرز بودن این موضوع باید این مجازات را طی کند بسیاری از افراد برای دفاع از خود اقدام به نگهداری شوکر و اسپری فلفل می‌کنند و از طریق این وسایل برای دفاع از خود اقدامات لازم را به عمل می‌آورند.

اما براساس قانون، نگهداری غیر مجاز این وسایل حتی اگر به قصد دفاع از خود باشد جرم به حساب می‌آید و برای آن مجازات قانونی در نظر گرفته شده است.

دادگاه صالح رسیدگی به جرایم حمل شوکر و اسپری فلفل

یکی از سوالات متداولی که درباره جرم حمل شوکر و اسپری فلفل مطرح است این است که چه مرجعی به جرایم مربوط به حمل شوکر و اسپری رسیدگی می‌کند. برخی از افراد گمان می‌کنند رسیدگی به جرایم حمل شوکر و اسپری فلفل در حیطه وظایف دادگاه انقلاب است، در حالی‌که دیوان عالی کشور اعلام کرده است که رسیدگی به جرایم حمل سلاح گرم به عهده دادگاه عمومی است.

مجازات حمل شوکر به داشتن یا نداشتن مجوز ارتباط دارد. اما مطابق ماده 12 قانون مجازات اسلامی که مربوط به قانون قاچاق اسلحه، مهمات و سلاح و مهمات غیر مجاز است، فردی که به صورت غیر مجاز شوکر خریداری یا حمل کند مجرم است و به حبس به مدت 91 روز تا 6 ماه محکوم می‌شود.

دادگاه صالح رسیدگی به جرایم حمل شوکر

اشتراک گذاری

اگر این مطلب برای شما مفید بود، آن را به اشتراگ بگذارید

مطالب مرتبط

حقوق را بشناسید، از آسیب‌ها جلوگیری کنید

حضانت فرزند یکی از موارد اختلاف زوجین هنگام طلاق است. با توجه به اینکه حضانت فرزند بعد از 7 سالگی به عهده پدر است،

در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، برای طلاق از جهات مختلف، انواع گوناگون با شرایط خاص در نظر گرفته شده است. یکی از انواع طلاق‌ها، طلاق

طلاق یکی از غم ‌بارترین اتفاقات در زندگی مشترک زوجین است که می‌تواند تبعات مالی، عاطفی و اجتماعی متعددی به‌ همراه داشته باشد. با

هر زوج وظایف خاصی پس از ازدواج دارند. یقیناً اگر زن یا مرد در انجام این وظیفه کوتاهی کنند، باید در این زمینه جوابگو

جستجو کنید

۰۲۱۲۲۲۲۷۲۱۲

۰۲۱۲۲۲۲۷۱۱۲

۰۹۱۲۱۹۹۱۲۶۶

۰۹۱۲۴۰۲۹۲۵۵